Malaysia diiktiraf dalam mengamalkan sifat toleransi dalam
beragama. Kekaguman banyak pihak atas sifat dan
persefahaman ini membawa kepada wujudnya pelancongan
budaya dalam kalangan warga asing. Jelas keharmonian antara
agama merupakan suatu perkara yang unik di
Negara bertuah ini.
Konsep ”Satu Malaysia”
yang telah diilhamkan oleh Perdana Menteri, Dato Sri Mohd.
Najib Tun Razak pada tahun 2009 amat bertepatan ketika
rakyat di Negara sedang merayakan ulang tahun kemerdekaan
kali ke-
52 selaras dengan visi kerajaan pimpinan Perrdana Mentreri
yang menjurus ke arah matlamat baru iaitu,
"rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan." (People
first, achievement now).
Di Sabah, rakyat sudah menikmati kemerdekaan kurang
daripada 52 tahun kerana Sabah merdeka pada 16 September
1963, namun melalui konsep yang diilhamkan oleh Najib
menggambarkan Sabah
yang mempunyai lebih daripada 30 etnik sudah lama
menempah hidup dalam suasana aman damai setelah terlepas
dari cengkaman penjajah Inggeris.
beragama. Kekaguman banyak pihak atas sifat dan
persefahaman ini membawa kepada wujudnya pelancongan
budaya dalam kalangan warga asing. Jelas keharmonian antara
agama merupakan suatu perkara yang unik di
Negara bertuah ini.
Konsep ”Satu Malaysia”
yang telah diilhamkan oleh Perdana Menteri, Dato Sri Mohd.
Najib Tun Razak pada tahun 2009 amat bertepatan ketika
rakyat di Negara sedang merayakan ulang tahun kemerdekaan
kali ke-
52 selaras dengan visi kerajaan pimpinan Perrdana Mentreri
yang menjurus ke arah matlamat baru iaitu,
"rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan." (People
first, achievement now).
Di Sabah, rakyat sudah menikmati kemerdekaan kurang
daripada 52 tahun kerana Sabah merdeka pada 16 September
1963, namun melalui konsep yang diilhamkan oleh Najib
menggambarkan Sabah
yang mempunyai lebih daripada 30 etnik sudah lama
menempah hidup dalam suasana aman damai setelah terlepas
dari cengkaman penjajah Inggeris.
Ramai yang berpendapat bahawa konsep kesatuan itu
sebenarnya sudah wujud di
Sabah sejak sekian lama, ini disebabkan penduduk di
Sabah adalah terdiri daripada rakyat yang mempunyai
pertalian hubungan persaudaraan dalam kalangan beberapa
suku kaum.
sebenarnya sudah wujud di
Sabah sejak sekian lama, ini disebabkan penduduk di
Sabah adalah terdiri daripada rakyat yang mempunyai
pertalian hubungan persaudaraan dalam kalangan beberapa
suku kaum.
Di
Sabah suku kaum terbanyak ialah Kadazandusun. Pada tahun
1970, suku kaum ini merupakan 28.2% daripada jumlah
penduduk Sabah. Ketika itu masyarakat Kadazandusun ramai
tinggal di kawasan Pedalaman dan kini ramai sudah berhijrah
ke kawasan lain. Semantara masyarakat Murut pula ramai
yang menetap di Pedalaman sehingga ke kawasan sempadan
Kalimantan.
Di kawasan Pedalaman juga terdapat suku kaum Lundayeh
yang dahulunya sehingga sekarang ramai tinggal di kawasan
hulu Sungai Mengalong dalam daerah Sipitang. Himpunan
suku kaum itu juga kini sudah bertaburan di merata tempat di
Sabah.
Masyarakat tempatan seperti Murut, Rungus, Dusun Tatana,
Dusun Lotud, Bonggi dan lain-
lain adalah dikatakan menjadi rumpun Kadazandusun.
Dusun Lotud, Bonggi dan lain-
lain adalah dikatakan menjadi rumpun Kadazandusun.
Bajau pula adalah masayarakat yang menghimpunkan
beberapa serpihan suku bangsa seperti Iranun, Suluk, Ubian
dan lain-
lain lagi yang ramai tinggal di pesisir pantai dan di tebing-
tebing sungai. Mayarakat Bajau yang keseluruhannya
beragama Islam dikatakan antara penduduk yang terbanyak di
Sabah. Suku kaum ini juga terdapat di seluruh negara.
beberapa serpihan suku bangsa seperti Iranun, Suluk, Ubian
dan lain-
lain lagi yang ramai tinggal di pesisir pantai dan di tebing-
tebing sungai. Mayarakat Bajau yang keseluruhannya
beragama Islam dikatakan antara penduduk yang terbanyak di
Sabah. Suku kaum ini juga terdapat di seluruh negara.
Terdapat juga suku-suku bangsa yang lain seperti Kedayan,
Orang Sungai, Iranun, Tidong, Bisaya, Brunei dan lain-
lain lagi. Masyarakat Brunei sudah mula menetap di Pantai
Barat
Sabah sejak wilayah tersebut di bawah takluk jajahan
Kesultanan Brunei pada zaman dahulu.
Syarikat-
syarikat tembakau dan getah yang dipelopori oleh syarikat
berpiagam British pada 1880-
an telah mendatangkan masyarakat Cina Hakka, Kanton,
Hokkien dan Teochew sebagai buruh di syarikat-
syarikat berkenaan. Selepas Perang Dunia
ke2, penghijrahan masyarakat Cina ke Sabah semakin
bertambah dan sejak itulah masyarakat Cina di
Sabah dikatakan yang kedua terbanyak selepas Kadazandusun.
syarikat tembakau dan getah yang dipelopori oleh syarikat
berpiagam British pada 1880-
an telah mendatangkan masyarakat Cina Hakka, Kanton,
Hokkien dan Teochew sebagai buruh di syarikat-
syarikat berkenaan. Selepas Perang Dunia
ke2, penghijrahan masyarakat Cina ke Sabah semakin
bertambah dan sejak itulah masyarakat Cina di
Sabah dikatakan yang kedua terbanyak selepas Kadazandusun.
Sejak selepas Perang Dunia Pertama orang Jawa dari
Indonesia sudah mula berhijrah ke Sabah. Sejak 1911
kedatangan masyarakat dari Indonesia selain Jawa semakin
ramai berhijrah ke Sabah.
Kedatangan masyarakat lain dari Semenjung, Sarawak,
Brunei, Indonesia, Fillipina, Eropah dan lain-
lain negara ke Sabah semacam tidak dapat dielakkan,
tambahan pula kalau mereka datang mengikut saluran yang
betul.
Sikap toleransi antara pelbagai kaum di
Sabah mula terjalin melalui sistem “tamu”
yang wujud sejak Sabah diperintah oleh Inggeris lagi. Semua
kaum akan berkumpul di tamu yang sering diadakan di pekan-
pekan yang berhampiran. Sistem tamu telah dapat menanam
rasa harmoni dan persefahaman antara kaum dan ia berlarutan
sehingga sekarang walaupun kesan ideologi politik telah
menodai konsep yang terjalin buat sekian lama.
Di Semenanjung, penduduk asalnya ialah Melayu yang
mempunyai beberapa cabang suku etnik dan kebanjiran
pelbagai etnik sudah mula sejak 3,000 sebelum Masihi lagi.
Kemunculan Asia Tenggara terutama sekali Melaka sebagai pusat dagangan
utama di Semenanjung pada kurun ke-
15 menyebabkan kebanjiran etnik lain datang ke sana dan
menetap bersama-
sama penduduk tempatan dan mereka kini berstatus orang
Malaysia.
Walaupun Semenanjung Malaysia sudah mempunyai pelbagai
etnik seperti Jakun, Temuan, Semelai namun orang Melayu
mengikut sejarahnya telah mula menetap di sana sejak lebih
daripada 5,000 tahun dahulu. Apabila iklim perdagangan kian
rancak kedatangan pedagang yang berbilang bangsa juga kian
rancak ke Semenanjung.
Pendatang seperti Cina dan India sudah lama berlaku.
Orang Cina mula berhijrah ke Semenanjung sejak kurun ke-
19 dan berkerja di lombong-
lombong bijih timah, sementara kedatangan masyarakat Tamil
India juga berlaku pada kurun ke-
19 kebanyakkannya di bawah masuk atas perjanjian koloni
Inggeris dan Belanda untuk dijadikan buruh binaan seperti
membuat jalan raya dan jambatan dan suku kaum ini juga
berkerja di ladang tebu, teh, kopi dan getah.
Di
Sarawak masyarakat peribuminya terdiri daripada Iban,
Melanau, Kayan, Kenyah, sementara lain-
lainnya terdiri dairpada Bidayu, Kelabit, Murut, Punan,
Bisaya, Kedayan, Brunei, Melayu dan lain-lain.
Pembangunan komposisi masyarakat di
Sarawak juga terjadi ekoran aktiviti perdagangan dan
perniagaan serta perladangan.
Sarawak juga terjadi ekoran aktiviti perdagangan dan
perniagaan serta perladangan.
Masyarakat Cina Hakka berhijrah ke Sarawak berlaku pada
kurun ke-
19 setelah pemerintahan Sarawak diambil alih oleh James
Brooke. Bilangan besar masyarakat Cina yang datang ke
Sarawak berasal dari Sambas dan masyarakat ini menjalankan
perusahaan perlombongan emas. Etnik Hokkien datang ke
Kuching sekitar tahun 1980-
an. Sekitar tahun 1857, jumlah masyarakat Cina di Sarawak
sudah mencecah lebih kurang 4,000 orang.
kurun ke-
19 setelah pemerintahan Sarawak diambil alih oleh James
Brooke. Bilangan besar masyarakat Cina yang datang ke
Sarawak berasal dari Sambas dan masyarakat ini menjalankan
perusahaan perlombongan emas. Etnik Hokkien datang ke
Kuching sekitar tahun 1980-
an. Sekitar tahun 1857, jumlah masyarakat Cina di Sarawak
sudah mencecah lebih kurang 4,000 orang.
Rakyat
Malaysia semakin bertambah bilangannya, suku kaumnya juga
banyak. Dari sudut lain pengaruh setengah-
setengah etnik masih mengambil tempat di kalangan masyaraka
t.
Para pejuang etnik masih lagi berusaha untuk menonjolkan
etnik masing-
masing di mata masyarakat. Ia dilihat semacam ada persaingan
antara etnik, ada juga etnik yang terpingir dan terasing serta
ada etnik yang begitu menonjol sekali sehingga ia dikenali
sebagai simbol dan identiti kebangsaan.
Pun begitu kini konsep “Satu Malaysia” diperkenalkan ia
mempunyai dasar rakyat tetap didahulukan dan pencapaian
pula perlu akan diutamakan.
Kita yakin melalui konsep ini semua rakyat akan dilayan sama
rata dengan tidak mengira enik dan status.
mempunyai dasar rakyat tetap didahulukan dan pencapaian
pula perlu akan diutamakan.
Kita yakin melalui konsep ini semua rakyat akan dilayan sama
rata dengan tidak mengira enik dan status.
Konsep Satu Malaysia adalah dasar baru kerajaan di peringkat
nasional yang meliputi negeri-negeri di Semenanjung,
Sarawak dan Sabah termasuklah Wilayah Persekutuan
Labuan dan Wilayah Persekutuan
yang akan mencorakkan prespektif seluruh masyarakat.
Konsep Satu Malaysia amat menarik walaupun pengertiannya
dalam kalangan rakyat biasa masih kabur.
Rakyat percaya para pemimpin di peringkat nasional dan
negeri akan memainkan peranan untuk menyalurkan maksud
yang tersirat dan tersurat kepada semua peringkat penduduk
melalui pelbagai bentuk aktiviti harian.
dalam kalangan rakyat biasa masih kabur.
Rakyat percaya para pemimpin di peringkat nasional dan
negeri akan memainkan peranan untuk menyalurkan maksud
yang tersirat dan tersurat kepada semua peringkat penduduk
melalui pelbagai bentuk aktiviti harian.
Satu Malaysia adalah resepi yang
ideal untuk semua rakyat Malaysia. Semangat kebangsaan
dalam bentuk kesepakatan budaya, kesamarataan hak,
toleransi beragama, kebebasan bersuara, hak asasi manusia,
setia kawan antara semua kaum amat diharapkan akan menjadi
realisasi bagi mencapai matlamat Satu Malaysia.
Perpaduan merupakan matlamat penting bagi negara seperti
Malaysia
yang boleh menjamin kesejahteraan hidup rakyat yang terdiri
daripada pelbagai keturunan dan kepercayaan agama.
Perlembagaan Persekutuanpun telahpun menjelaskan
matlamat sebenar.
Satu proses yang menyatupadukan anggota-
anggota masyarakat dan negara seluruhnya melalui ideologi
negara supaya tiap-
tiap anggota masyarakat dapat membentuk satu identiti dan
nilai bersama serta perasaan kebangsaan bersama di kalangan
mereka (rakyat) Petikan dari buku Negara Kita.
Matlamat ini dipercayai akan tercapai dengan mengamalkan
konsep dalam Rukun Negara itu.
konsep dalam Rukun Negara itu.
Kepercayaan kepada Tuhan
Kesetiaan kepada Raja dan Negara
Keluhuran Perlembagaan
Kedaulatan Undang-undang
Kesopanan dan Kesusilaan
Lagu kebangsaan Negara
Ku juga sebagai petunjuk kepada naluri dan perasaan serta
semangat rakyat yang menetap di negara Malaysia
yang berperlembagaan dan berparlimen.
Sesungguhnya setiap agama mengajar penganutnya berbuat
baik kepada sesama manusia, menghormati hak orang
lain, dan melarang kepada perlakuan yang merosakkan. Inilah
yang diterima oleh majority penganut pelbagai agama di
Malaysia dan kefahaman ini perlu ditingkatkan demi
kesejahteraan Negara tercinta ini.
baik kepada sesama manusia, menghormati hak orang
lain, dan melarang kepada perlakuan yang merosakkan. Inilah
yang diterima oleh majority penganut pelbagai agama di
Malaysia dan kefahaman ini perlu ditingkatkan demi
kesejahteraan Negara tercinta ini.
No comments:
Post a Comment