KONSEP TOLERANSI BERAGAMA DALAM MASYARAKAT SABAH


 Malaysia diiktiraf dalam mengamalkan sifat toleransi dalam

beragamaKekaguman banyak pihak atas sifat dan 

persefahaman ini membawa kepada wujudnya pelancongan 

budaya dalam kalangan warga asingJelas keharmonian antara

agama merupakan suatu perkara yang unik di 

Negara bertuah ini.

Konsep ”Satu Malaysia” 

yang telah diilhamkan oleh Perdana MenteriDato Sri Mohd

Najib Tun Razak pada tahun 2009 amat bertepatan ketika 

rakyat di Negara sedang merayakan ulang tahun kemerdekaan 

kali ke-

52 selaras dengan visi kerajaan pimpinan Perrdana Mentreri  

yang menjurus ke arah matlamat baru iaitu

"rakyat didahulukan dan pencapaian diutamakan." (People 

first, achievement now). 

Di Sabah, rakyat sudah menikmati kemerdekaan kurang 

daripada 52 tahun kerana Sabah merdeka pada 16 September 

1963, namun melalui konsep yang diilhamkan oleh Najib 

menggambarkan Sabah 

yang mempunyai lebih daripada 30 etnik sudah lama 

menempah hidup dalam suasana aman damai setelah terlepas 

dari cengkaman penjajah Inggeris.
Ramai yang berpendapat bahawa konsep kesatuan itu 

sebenarnya sudah wujud di 

Sabah sejak sekian lama, ini disebabkan penduduk di 

Sabah adalah terdiri daripada rakyat yang mempunyai 

pertalian hubungan persaudaraan dalam kalangan beberapa 

suku kaum.

Di 

Sabah suku kaum terbanyak ialah KadazandusunPada tahun 

1970, suku kaum ini merupakan 28.2% daripada jumlah 

penduduk Sabah. Ketika itu masyarakat Kadazandusun ramai 

tinggal di kawasan Pedalaman dan kini ramai sudah berhijrah 

ke kawasan lain. Semantara masyarakat Murut pula ramai 

yang menetap di Pedalaman sehingga ke kawasan sempadan 

Kalimantan.

Di kawasan Pedalaman juga terdapat suku kaum Lundayeh 

yang dahulunya sehingga sekarang ramai tinggal di kawasan 

hulu Sungai Mengalong dalam daerah SipitangHimpunan 

suku kaum itu juga kini sudah bertaburan di merata tempat di 

Sabah.
Masyarakat tempatan seperti MurutRungusDusun Tatana

Dusun LotudBonggi dan lain-

lain adalah dikatakan menjadi rumpun Kadazandusun.
Bajau pula adalah masayarakat yang menghimpunkan 

beberapa serpihan suku bangsa seperti IranunSulukUbian 

dan lain-

lain lagi yang ramai tinggal di pesisir pantai dan di tebing-

tebing sungaiMayarakat Bajau yang keseluruhannya 

beragama Islam dikatakan antara penduduk yang terbanyak di 

Sabah. Suku kaum ini juga terdapat di seluruh negara.

Terdapat juga suku-suku bangsa yang lain seperti Kedayan

Orang Sungai, IranunTidongBisaya, Brunei dan lain-

lain lagiMasyarakat Brunei sudah mula menetap di Pantai 

Barat 

Sabah sejak wilayah tersebut di bawah takluk jajahan 

Kesultanan Brunei pada zaman dahulu.
Syarikat-

syarikat tembakau dan getah yang dipelopori oleh syarikat 

berpiagam British pada 1880-

an telah mendatangkan masyarakat Cina Hakka, Kanton

Hokkien dan Teochew sebagai buruh di syarikat-

syarikat berkenaanSelepas Perang Dunia 

ke2, penghijrahan masyarakat Cina ke Sabah semakin 

bertambah dan sejak itulah masyarakat Cina di 

Sabah dikatakan yang kedua terbanyak selepas Kadazandusun.

Sejak selepas Perang Dunia Pertama orang Jawa dari 

Indonesia sudah mula berhijrah ke Sabah. Sejak 1911 

kedatangan masyarakat dari Indonesia selain Jawa semakin 

ramai berhijrah ke Sabah.

Kedatangan masyarakat lain dari Semenjung, Sarawak, 

Brunei, Indonesia, FillipinaEropah dan lain-

lain negara ke Sabah semacam tidak dapat dielakkan

tambahan pula kalau mereka datang mengikut saluran yang 

betul.

Sikap toleransi antara pelbagai kaum di 

Sabah mula terjalin melalui sistem “tamu” 

yang wujud sejak Sabah diperintah oleh Inggeris lagiSemua 

kaum akan berkumpul di tamu yang sering diadakan di pekan-

pekan yang berhampiranSistem tamu telah dapat menanam 

rasa harmoni dan persefahaman antara kaum dan ia berlarutan

sehingga sekarang walaupun kesan ideologi politik telah 

menodai konsep yang terjalin buat sekian lama.

Di Semenanjungpenduduk asalnya ialah Melayu yang 

mempunyai beberapa cabang suku etnik dan kebanjiran 

pelbagai etnik sudah mula sejak 3,000 sebelum Masihi lagi

Kemunculan Asia Tenggara terutama sekali Melaka sebagai pusat dagangan 

utama di Semenanjung pada kurun ke-

15 menyebabkan kebanjiran etnik lain datang ke sana dan 

menetap bersama-

sama penduduk tempatan dan mereka kini berstatus orang 

Malaysia.

Walaupun Semenanjung Malaysia sudah mempunyai pelbagai 

etnik seperti JakunTemuanSemelai namun orang Melayu 

mengikut sejarahnya telah mula menetap di sana sejak lebih 

daripada 5,000 tahun dahuluApabila iklim perdagangan kian 

rancak kedatangan pedagang yang berbilang bangsa juga kian 

rancak ke Semenanjung.

Pendatang seperti Cina dan India sudah lama berlaku

Orang Cina mula berhijrah ke Semenanjung sejak kurun ke-

19 dan berkerja di lombong-

lombong bijih timahsementara kedatangan masyarakat Tamil 

India juga berlaku pada kurun ke-

19 kebanyakkannya di bawah masuk atas perjanjian koloni 

Inggeris dan Belanda untuk dijadikan buruh binaan seperti 

membuat jalan raya dan jambatan dan suku kaum ini juga 

berkerja di ladang tebuteh, kopi dan getah.

Di 

Sarawak masyarakat peribuminya terdiri daripada Iban

MelanauKayanKenyahsementara lain-

lainnya terdiri dairpada BidayuKelabitMurutPunan

BisayaKedayan, Brunei, Melayu dan lain-lain.
Pembangunan komposisi masyarakat di 

Sarawak juga terjadi ekoran aktiviti perdagangan dan 

perniagaan serta perladangan.
Masyarakat Cina Hakka berhijrah ke Sarawak berlaku pada 

kurun ke-

19 setelah pemerintahan Sarawak diambil alih oleh James 

Brooke. Bilangan besar masyarakat Cina yang datang ke 

Sarawak berasal dari Sambas dan masyarakat ini menjalankan 

perusahaan perlombongan emasEtnik Hokkien datang ke 

Kuching sekitar tahun 1980-

an. Sekitar tahun 1857, jumlah masyarakat Cina di Sarawak 

sudah mencecah lebih kurang 4,000 orang.

Rakyat

 Malaysia semakin bertambah bilangannyasuku kaumnya juga 
banyak. Dari sudut lain pengaruh setengah-

setengah etnik masih mengambil tempat di kalangan masyaraka
t

Para pejuang etnik masih lagi berusaha untuk menonjolkan 

etnik masing-

masing di mata masyarakatIa dilihat semacam ada persaingan

 antara etnikada juga etnik yang terpingir dan terasing serta 

ada etnik yang begitu menonjol sekali sehingga ia dikenali 

sebagai simbol dan identiti kebangsaan.
Pun begitu kini konsep “Satu Malaysia” diperkenalkan ia 

mempunyai dasar rakyat tetap didahulukan dan pencapaian 

pula perlu akan diutamakan

Kita yakin melalui konsep ini semua rakyat akan dilayan sama 

rata dengan tidak mengira enik dan status.

Konsep Satu Malaysia adalah dasar baru kerajaan di peringkat

 nasional yang meliputi negeri-negeri di Semenanjung

Sarawak dan Sabah termasuklah Wilayah Persekutuan 

Labuan dan Wilayah Persekutuan 

yang akan mencorakkan prespektif seluruh masyarakat.
Konsep Satu Malaysia amat menarik walaupun pengertiannya 

dalam kalangan rakyat biasa masih kabur

Rakyat percaya para pemimpin di peringkat nasional dan 

negeri akan memainkan peranan untuk menyalurkan maksud 

yang tersirat dan tersurat kepada semua peringkat penduduk 

melalui pelbagai bentuk aktiviti harian.

Satu Malaysia adalah resepi yang 

ideal untuk semua rakyat Malaysia. Semangat kebangsaan 

dalam bentuk kesepakatan budayakesamarataan hak

toleransi beragamakebebasan bersuarahak asasi manusia

setia kawan antara semua kaum amat diharapkan akan menjadi 

realisasi bagi mencapai matlamat Satu Malaysia.

Perpaduan merupakan matlamat penting bagi negara seperti 

Malaysia 

yang boleh menjamin kesejahteraan hidup rakyat yang terdiri 

daripada pelbagai keturunan dan kepercayaan agama. 

Perlembagaan Persekutuanpun telahpun menjelaskan 

matlamat sebenar.

Satu proses yang menyatupadukan anggota-

anggota masyarakat dan negara seluruhnya melalui ideologi 

negara supaya tiap-

tiap anggota masyarakat dapat membentuk satu identiti dan 

nilai bersama serta perasaan kebangsaan bersama di kalangan 

mereka (rakyatPetikan dari buku Negara Kita.
Matlamat ini dipercayai akan tercapai dengan mengamalkan 

konsep dalam Rukun Negara itu.

Kepercayaan kepada Tuhan

Kesetiaan kepada Raja dan Negara

Keluhuran Perlembagaan

Kedaulatan Undang-undang

Kesopanan dan Kesusilaan

Lagu kebangsaan Negara 

Ku juga sebagai petunjuk kepada naluri dan perasaan serta 

semangat rakyat yang menetap di negara Malaysia 

yang berperlembagaan dan berparlimen.
Sesungguhnya setiap agama mengajar penganutnya  berbuat 

baik kepada sesama manusiamenghormati hak orang 

lain, dan melarang kepada perlakuan yang merosakkanInilah 

yang diterima oleh majority penganut pelbagai agama di 

Malaysia dan kefahaman ini perlu ditingkatkan demi 

kesejahteraan Negara tercinta ini.

No comments:

Post a Comment